top of page
חיפוש

מה קורה בשווקים


האטה כלכלית

כמו שכתבנו פעמים רבות בשבועות האחרונים, השווקים תנודתיים מאוד והמשקיעים חוששים שאנו עומדים בפני האטה כלכלית ואף משבר כלכלי. עקום התשואות שהתהפך באמצע 2022 (התשואה על אג"ח ל-10 שנים פחות התשואה על אג"ח לשנתיים) והפך לשלילי, התאפס וחוזר בימים אלו למצבו הנורמלי החיובי. בכל הפעמים שתופעה זו, של חזרה לעקום תשואות חיובי, קרתה ב- 50 השנה האחרונות, הדבר הוביל למשבר כלכלי כחודשיים עד 12 חודשים לאחר מכן.


ראו את כל המקרים בהם עקום התשואות התהפך (הפך לשלילי) ב- 50 השנה האחרונות והמשברים שהתרחשו לאחריו (החלקים האפורים).

 

בדרך כלל המשבר קורה בין חודשיים ל- 12 חודשים לאחר איפוס עקום התשואות כך שגם לפי אינדיקטור זה יש לנו עוד כמה חודשים עד המשבר.

 

אם הפד יוריד את הריבית בספטמבר לאור החשש ממשבר ואכן יתחיל משבר כלכלי בחודשים הקרובים, הרי שהדבר יביא גם לירידות בשווקים כי התרשים המתאר את כל הורדות והעלאות הריבית ע"י הפד מ- 1970, מראה במפורש שהורדות הריבית בתחילת המשברים הכלכליים של 1981, 2001 ו- 2008 (מסומנים בחיצים האדומים), היו גם התחלות של נפילות בשווקים, לעומת הורדות הריבית ב- 1984, 1980, 1989,1995 ו- 2019, שהובילו לזינוקים בשוק.

 


כמו שכתבנו בעבר, יתכן שהפד מאחר במדיניותו המרחיבה (הורדות ריבית) ותוך כמה חודשים ניראה שאנחנו במיתון או אף משבר כלכלי כשהאבטלה התרחבה במהירות, האינפלציה צנחה והשווקים נופלים, אך בשלב זה אנחנו עדיין לא שם. יחד עם זאת, השווקים עוקבים אחרי הנתונים בחשש.


לסיכום, השקיעו בחברות מעולות לאורך זמן ובזהירות. זה אומר אופק של שנתיים לפחות ללא צורך במכירת מניות, ומרכיב מזומן גבוה בתיק לניצול הזדמנויות.

 

אנבידיה

אנבידיה (NVDA) פירסמה דוחותיה לרבעון השני ביום רביעי שעבר. המנייה של ענקית השבבים הנסחרת לפי שווי של 2.93 טריליון דולר, ירדה ב-7.9% למרות פרסום תוצאות רבעון שני חזקות מאוד והעלאת תחזיות. החברה הציגה רווח למניה של $0.68, מעל הצפי של $0.64, והכנסות של 30 מיליארד דולר, מעל הצפי ל- 28.8 מיליארד דולר. זה זינוק של 122% בהכנסות ברבעון זה לעומת אותו רבעון בשנה שעברה. למרות העלייה בהכנסות והרווחים, המניה ירדה לאחר פרסום התוצאות, כאשר המשקיעים ציפו להמשך העלייה החדה בביצועים על רקע הביקוש הגדול לשבבי AI.


תחזית ההכנסות לרבעון השלישי, שעמדה על 32.5 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי של $31.9 מיליארד, כנראה לא הספיקה כדי לעמוד בציפיות הגבוהות מאוד שהוצבו ע"י המשקיעים.

יחד עם זאת, אנבידיה ממשיכה לשמור על מעמדה הדומיננטי בתחום השבבים לבינה מלאכותית, עם נתח שוק שנע בין 80% ל-95%. תחום מרכזי הנתונים של אנבידיה הציג הכנסות של 26.3 מיליארד דולר, גידול של 154% משנה לשנה, מה שמדגיש את הדומיננטיות של החברה בשוק הבינה המלאכותית ואת המחסור לשבבים אלו בשוק.


עם תחילת שבוע המסחר ביום שלישי, ירד כל סקטור השבבים בחדות בגלל נתונים חלשים בסין ואנבידיה ירדה איתו בכ- 9%. סיבה נוספת לירידת אנבידיה הייתה כניראה ידיעה שפורסמה בבלומברג והוכחשה בינתיים, שמשרד המשפטים שלח השבוע זימונים בבקשה להעברת מידע. זאת כחלק מהחקירה המתגבשת בנושא הגבלים עסקיים. החשד העיקרי הוא שאנבידיה מנצלת את מעמדה המונופוליסטי בשוק ומקשה על לקוחות לעבור לספקים אחרים ע"י הענשת קונים שלא משתמשים באופן בלעדי בשבבים שלה לבינה מלאכותית. 


סיבה נוספת לתנודתיות הרבה של מניית אנבידיה היא העובדה שרבים ממשקיעי אנבידיה כיום הם משקיעים פרטיים (מהציבור) בעלי "ידיים חלשות". ז"א, משקיעים שמשקיעים לפי טרנדים, ושמוכרים את החזקותיהם בעת ירידות חזקות, דבר שמגביר את הירידות.

 

מה קרה בשבוע שעבר בשווקים? 

·        ביום שני פורסם בארה"ב נתון הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש יולי. הנתון הראה על עלייה חדה של 9.9%, הרבה מעל הציפיות שעמדו על 4.0% ובהשוואה לירידה של 6.9% בחודש הקודם. מדד זה משקף את השינויים בהזמנות למוצרים בעלי אורך חיים ארוך ומהווה אינדיקטור חשוב לביקוש להשקעות מצד עסקים וצרכנים. העלייה החדה בהזמנות מעידה על התחזקות משמעותית באופטימיות בשוק העסקי ותמיכה אפשרית בצמיחה הכלכלית בארה"ב.

 

·        ביום חמישי פורסם בארה"ב נתון התמ"ג הרבעוני לרבעון השני. הנתון הראה על צמיחה של 3.0%, מעל הציפיות שעמדו על 2.8% ובהשוואה לצמיחה של 1.4% ברבעון הקודם. מדד זה משקף את קצב הצמיחה הכלכלית בארה"ב ומהווה אינדיקטור מרכזי לבריאות הכלכלה. העלייה החדה בתמ"ג מצביעה על התחזקות הכלכלה האמריקאית ברבעון השני, דבר שיכול לתמוך בתחזיות להמשך צמיחה חיובית בשאר השנה. המשמעות היא שהמשך הצמיחה עשוי לחזק את ההערכות לגבי יציבות הכלכלה האמריקאית ולהשפיע על החלטות הפדרל ריזרב בנוגע למדיניות הריבית, זאת למרות שהנתונים משקפים ביצועי עבר.

 

אירועים חשובים השבוע 

·        ביום שישי (מחר) צפוי להתפרסם בארה"ב נתון השינוי במספר המועסקים במגזר הלא-חקלאי לחודש אוגוסט. הצפי הוא לעלייה של 164 אלף משרות, מעל הנתון הקודם שעמד על 114 אלף משרות. נתון זה משקף את מצב התעסוקה במגזר הלא-חקלאי ומהווה אינדיקטור מרכזי לבריאות שוק העבודה והכלכלה האמריקאית. העלייה הצפויה במספר המועסקים עשויה להעיד על התחזקות שוק העבודה והמשך התאוששות הכלכלה. במקרה של נתון נמוך יותר, תהיה כניראה אכזבה בשווקים וירידות עם עליית החשש ממיתון. הנתון הקרוב גם עשוי להשפיע על החלטות הפדרל ריזרב בנוגע למדיניות המוניטרית, במיוחד בנוגע לשיקולים על הורדת הריבית והמשך התמיכה בשוק העבודה ובצמיחה הכלכלית.

 

·        ביום חמישי צפוי להתפרסם בארה"ב מדד ISM במגזר הלא-יצרני לחודש אוגוסט. הצפי הוא לירידה קלה לרמה של 50.9 נקודות, מתחת לנתון הקודם שעמד על 51.4 נקודות. מדד זה משקף את פעילות המנהלים במגזר הלא-יצרני ומהווה אינדיקטור חשוב לבריאות הכלכלה במגזר זה. הירידה הצפויה במדד עשויה להעיד על התמתנות בפעילות הכלכלית במגזר הלא-יצרני, דבר שיכול לרמז על ירידה בביקושים לשירותים ואתגרים כלכליים במגזר זה.

 

חברות חשובות בכותרות

·        מניית סופר מיקרו קומפיוטר (SMCI), יצרנית שרתי הבינה המלאכותית הנסחרת לפי שווי של 25.6 מיליארד דולר, ירדה בשבוע שעבר ב-28.3% לאחר פרסום דוח חקירה של חברת המחקר הינדנברג ריסרצ' שהאשימה את החברה במניפולציות חשבונאיות חמורות וחשפה פוזיציית שורט. הדוח טען להפרות חוזרות של כללי חשבונאות, עסקאות עם צדדים קשורים שלא נחשפו, והעלמת מידע בנוגע להפרות סנקציות אמריקאיות. יום לאחר פרסום הדוח, החברה הודיעה על דחיית פרסום תוצאותיה הכספיות לשנה כולה (המסתיימת ב- 30 ביוני), בעקבות הצורך בהשלמת הבקרה הפנימית על הדיווח הכספי. ההודעה הזו הגבירה את החששות בקרב המשקיעים, מה שגרם לירידה חדה נוספת בערך המניה. הירידה המשמעותית במניה משקפת את אובדן האמון של המשקיעים בחברה ואת החשש מהשלכות רגולטוריות חמורות שעלולות להשפיע על יציבות החברה ועל שוק השבבים כולו.

 

 

 ביצועי התיקים שלנו

(נכון ל- 5/9/2024)

 

ביצועי תיק הפרמיום

ההשקעה הראשונית בתיק:  100,000 $ (תחילת 2017).

שווי התיק הנוכחי: 3,906,530 $.

העלייה בשווי התיק בשנת 2023: 94.77%.

העלייה בשווי התיק מתחילת השנה (בשנת 2024): 33.92%. ראו את עליית תיק הפרימיום לעומת המדדים העיקריים:

תוכלו להצטרף לתיק הפרמיום ולראות מי הן החברות המרכיבות את התיק כאן. מחיר תיק הפרמיום הוא 80 ש"ח לחודש או 960 ש"ח לשנה.

 

ביצועי תיק הבינה המלאכותית

ההשקעה הראשונית בתיק: כ- 100,000 $ (תחילת יולי 2023).

שווי התיק הנוכחי: $187,807.

הרווח מיולי ועד סוף 2023: $19,273 או 19.27%.

העלייה בשווי התיק מתחילת השנה (בשנת 2024): 60.04%

ס"ה עלה תיק ה AI ב- 87.42% מהשקתו. ראו את עליית התיק לעומת המדדים העיקריים:

 


 

תוכלו להצטרף לתיק הבינה המלאכותית ולראות מי הן החברות המרכיבות את התיק כאן. מחיר תיק הבינה המלאכותית הוא 60 ש"ח לחודש או 720 ש"ח לשנה.

 

מניות מדווחות השבוע

ראו את החברות המדווחות השבוע בטבלה למטה.

  

לסיכום

כאמור, שוק ההון יחווה תנודתיות רבה עד הבחירות. המצב הגיאו פוליטי המתוח, יחד עם אינדיקטורים כלכליים רבים, גורמים לתנודתיות וחששות ממיתון כלכלי בשוק ההון. יחד עם זאת, קשה לדעת אם יגיע המיתון, ואם יגיע, מתי. זכורים לנו הצהרותיהם הפסימיות של אנאליסטים ומשקיעים רבים לפני יותר משנה ולמרות זאת שוק המניות זינק בשנה האחרונה. לכן זיכרו, יהיה בלתי אפשרי לתזמן את תנודות השוק ולכן עדיף לדעתנו להשקיע בחברות מעולות לאורך זמן ובזהירות רבה. זה אומר אופק של שנתיים לפחות ללא צורך במכירת מניות, ומרכיב מזומן גבוה בתיק או נכסים אחרים נזילים וחסרי סיכון.

 

השקעות מוצלחות לכולן/ם!

 

תוכלו להירשם לבלוג זה חינם כאן ולהתחיל לקבל במייל מאמרים הדנים בתחום ההשקעות.

תוכלו גם לעקוב אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר.

 

שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם ויתכן ואנו משקיעים בחלק או בכל החברות המוזכרות במאמר. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.

 

זכרו, המנוי לתיק הפרמיום, תיק הצמיחה ותיק ה- AI הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

62 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page